Språket

Att sluta prata min kära svenska och istället börja med engelska var inte lika hårt som jag trodde. Att tala engelska var bara svårt första dagen, då flöt Ingenting på och allt var rätt jobbigt. Men ända sedan dagen därpå gick allt som foten i skon, och jag har inte haft några problem sen dess. Fick till och med bäst betyg av alla i min engelskaklass på uppsatsskrivande!

Alla i skolan älskar min engelska. De säger att jag har en underbar dialekt men jag hoppas att min dialekt försvinner efter ett tag och byts ut mot en grov lantlig sydstats dialekt som alla andra här har.
Sydstatsdialekten är nämligen väldigt markant. Lite svårt att demonstrera, men en vacker dag får jag göra en videoblogg där min värdbror kan säga ett par ord!

Såklart vill de lära sig lite svenska också, men de är usla på uttalet så det blir rätt kul, haha. Får alltid höra ”Say something in swedish!” men hjärnan står alltid still på vad jag ska säga. De tycker i alla fall att det är sjukt coolt att jag kan svenska. Ungefär 70% av alla jag snackat med tror att vi pratar engelska i Sverige och alla blir lika förvånade då jag säger att det inte är så!


 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Haha, att höra din värdbror vore kul :) Det är fantastiskt att du verkar trivas så bra. Angående huruvida vi pratar svenska är ytterligare en fördom om amerikaner som bekräftas, men att omvärdera sina fördomar är ju en av poängerna med utbytesår.

2012-09-26 @ 17:23:42
Postat av: Lars Wyke

Say something in swedish!…
”Farfars mormor har bruna ögonbryn” brukar i alla fall låta lustigt i tyska öron.

2012-09-26 @ 20:16:26
Postat av: Mamma

Kan du underhålla din spanska också?

2012-09-27 @ 19:15:31
Postat av: Ylva (måste variera mig lite)

I går åkte vi förbi Lerkaka kvarnrad. Det måste låta jätteroligt för dem. Jag tycker ju också att det låter komiskt, men det är fint.

2012-09-29 @ 11:16:51
Postat av: Boyzzzz

Uppdatera då!!!

2012-09-30 @ 03:17:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0